На 7 юли се отбелязва Европейският ден на шоколада.
07-07-2010
Данните от скорошно проучване показват, че жените предпочитат шоколада пред секса, виното и марковата козметика. На днешна дата през 1550 г. от Южна Америка в Испания е доставена първата партида какаови зърна, затова и датата е избрана от Европейския съюз за честване на неофициалния шоколадов празник. Ацтеките са първите хора в света, които са произвеждали хранителен продукт от какаото – наричат го “храна на боговете”. Легендата гласи, че ацтеките отглеждат какаовото дърво и то било свещено за тях, защото се считало за подарък от бог Куатцекоатл. Зърната получени от неговия плод били ползвани не само за обредни пожертвования, а и за платежно средство. Какаовите зърна били ползвани приготвянето на местно люто питие с много подправки, което няма нищо общо с вкусът на днешното какао. Питието било приготвяно от вода, какао, царевица, ванилия и лют черен пипер. Първоначално, какаовите продукти основно напитки не са били подслаждани, а се консумирали “горчиви”. Първото шоколадово блокче е направено от едва през 1842 г. от Джон Кадбъри – на когото му хрумнало да направи твърд шоколад, едва по-късно в Швейцария, Даниел Петер добавя мляко към шоколада и така създава продукта, днес познат като млечен шоколад. Най-новите научни изследвания потвърждават ползата на шоколада за здравето, особено на тъмния шоколад. Шоколадът съдържа вещества, известни като флаваноли. Те разширяват кръвоносните съдове, улесняват преминаването на кръвта през тях и понижават налягането, както и намаляват риска от инфаркт и инсулт. Според австралийски учени едно парче шоколад на ден има същия ефект върху кръвното налягане като половин час тренировки. Китайски специалисти също са достигнали до извода, че шоколадът в малки количества понижава нивата на „лошия“ холестерол. Eвропейският празник на шоколада е днес, в САЩ празнуват „шоколадово“ на 28 октомври. Има и Световен ден на шоколада, който е на 4 септември. Най-новите научни изследвания потвърждават ползата от сладкото изкушение за здравето. Популярната поговорка „Една ябълка на ден държи доктора настрана“ спокойно може да бъде перифразирана по следния начин: „Малко шоколад всеки ден държи кардиолога настрана“. Анализирайки данните от 8-годишно проучване, обхванало над 19хиляди души, специалисти от Германия неотдавна установиха, че всекидневната консумация на малки количества шоколад предпазва от инфаркт и инсулт. Най-полезна е тъмната разновидност на сладкото изкушение. Австралийски учени потвърдиха ползата от шоколада срещу високо кръвно налягане. Направеният от тях анализ на 15 изследвания е показал, че едно парче на ден има същия ефект върху кръвното налягане като половин час тренировки. Шоколадът, и особено тъмният, съдържа химикали, известни като флаваноли. Те разширяват кръвоносните съдове в тялото, улесняват преминаването на кръвта през тях и понижават налягането. Според данни на „Световния атлас на шоколада“, създаден през 2003 г. от студенти в канадския университет за съвременно изкуство Simon Fraser University, швейцарците, австрийците, ирландците, германците и норвежците са най-големите любители на шоколада. Сред 20-те държави, чиито граждани консумират най-много шоколад, 16 са в Европа.